Hari : Khamis
Tarikh : 26 Julai 2012
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tema : Makanan
Tajuk : Makanan ringan
Kelas : 3 Arif
Masa : 9:30
– 10:00 Pagi
Jumlah Murid : 36
Orang
Objektif : Pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran
murid dapat :
1. Membina
ayat dengan menggunakan penjodoh bilangan yang betul.
2. Menyusun
semula ayat tunggal yang diberikan dengan susunan penjodoh bilangan yang betul.
3. Menyatakan
penjodoh bilangan dalam ayat yang diberikan.
Hasil pembelajaran :
Fokus utama :
9.3 Menyusun
maklumat secara kohesi daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca.
Aras 1 : Menyusun maklumat mengikut urutan
Fokus sampingan :
6.5 : Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan
maklumat khusus.
Sistem bahasa
: Penjodoh Bilangan
Sebutan / Intonasi
Pengisian kurikulum :
Ilmu : Sains dan alam sekitar
Nilai :
bersyukur, kerajinan.
Kemahiran bernilai tambah : i ) Kemahiran berfikir.
ii) Kontekstual.
Pengetahuan sedia ada
: Murid pernah mendengar pelbagai
jenis ayat.
Bahan bantu mengajar : Kad ayat, kad gambar dan bahan
maujud.
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
|
Catatan
|
Pengenalan tajuk
|
Set Induksi ( 3 minit )
1.
Guru menanyakan murid tentang makanan
ringan yang selalu dimakan.
2.
Murid menyatakan jenis makanan ringan yang
selalu dimakan.
3.
Guru mengaitkan pengalaman murid dengan isi
pelajaran.
|
Kp : Interpersonal
Nilai
kesyukuran
|
1.
Orang itu selonggok menjual gula-gula di
tepi jalan.
2.
sebiji gula-gula biru Saya makan.
3.
Sekeping wafer makan saya pagi tadi.
|
Langkah 1 ( 8 minit )
1.
Guru menunjukkan ayat tunggal yang tidak
tersusun ditulis di kad manila.
2.
Murid menyusun perkataan supaya betul
susunan ayatnya.
3.
Murid membaca secara beramai-ramai
ayat-ayat yang telah disusun.
4.
Murid diminta menyatakan penjodoh bilangan
yang terdapat di dalam ayat tersebut.
5.
Guru menyatakan contoh-contoh penjodoh bilangan
yang lain seperti sebatang, segenggam dan sekotak.
|
Kp : Verbal
Linguistik
Naturalis.
BBM : Kad manila.
|
1.
Ali sebungkus aiskrim laici membeli di
pasar malam.
2.
Emak segenggam membeli gula-gula anggur
pasar di.
3.
Coklat ayah membeli sekotak selepas pulang
dari tempat kerja.
|
Langkah 2 ( 8 minit )
1.
Murid dibahagikan kepada kumpulan dan
diberikan kad ayat yang tidak tersusun.
2.
Murid menyusun ayat dengan betul mengikut
kumpulan.
3.
Setiap ketua kumpulan membaca hasil kerja.
4.
Guru memberikan ulasan .
|
KP : Interpersonal
Verbal
linguistik
BBM : Kertas kad manila.
Nilai : Kerjasama
|
Latihan lembaran kerja
|
Langkah 3 ( 6 minit )
1.
Guru mengedarkan lembaran kerja berupa
melengkapkan penjodoh bilangan pada ayat yang diberikan
2.
Guru memantau murid.
|
Kp : Interpersonal
BBM : lembaran kerja
Nilai :
kerjasama
|
|
Penutup ( 5 minit )
1.
Guru meminta murid membina ayat dengan
menggunakan penjodoh bilangan.
2.
Murid menyatakan penjodoh bilangan yang
mereka tahu.
3.
Guru membuat rumusan dengan menerapkan
nilai murni.
|
Kp : merumus
Nilai : kesyukuran.
|
trime kaseh ats p'kongsian. ianya sgt mmbntu
ReplyDeletebole jd rjukn bguna..sgt mbantu
ReplyDeleteblog cikgu menarik dn p'kongsiannye amat membantu ^_^
ReplyDeletesangat ringkas dan padat. senang untuk difahami
ReplyDelete